Tartalom
Alapfogalmak:
Sarokkocka: Az az elem, aminek 3 éle van és egy sarka, azaz ha ránézel, akkor 3 színes oldalt látsz.
Élkocka:Az az elem, aminek 1 éle van, nincs sarka, és ha ránézel 2 színes oldalt látsz.
Közép: Az az elem aminek, se éle se sarka nincs, és ha ránézel 1 színes oldalt látsz.
Az oldalak betűvel való elnevezése ( A forgatást mindig úgy kell értelmezni ha velünk szemben van a kocka akkor az óra mutatójával megeggyező irányba kell elforgatni az oldalt eggyel, de ha a betű után aposztróf van (Pl:N') akkor az óra mútatójával ellentétes irányba forgatjuk el az oldalt. Ha pedig a betű után kettes szám van (Pl:N2) akkor azon az oldalon kettőt forgatunk).
N = Bal (Nyugati)
K = Jobb (Keleti)
T = Hátsó (Túlsó)
S = Elülső (Szemközti)
F = Felső
L = Alsó (Lenti)
SB = Az szembenlévő és a tulsó oldal közötti középső sor forgatása.
KB = A keleti és a nyugati oldal közötti középső sor forgatása.
FB = A fenti és az alsó oldal közötti középső sor forgatása.
Speedcubing: A speedcubing alatt (gyorskockázást) a kocka minél gyorsabban való kirakását értjük.
Orientáció: Orientáció alatt egy elem egy helyben való helyváltoztatását értjük, azaz helyben forgatását.
Permutáció: Az eggyes elemek egymással történő cserélgetése.
Algoritmusok:
Az első oldalt saját logikával kell kirendezni, mert a soronkénti kirakásnál a második sortól lehet algoritmust használni.
CSAK A LEGFONTOSABB ALGORITMUSOK
A második sorra vonatkozó algoritmus: L' K' L K L S L' S' (JOBB OLDALI)
L N L' N' L' S' L S (BAL OLDALI)
Az alsó sorra vonatkozó (utolsó oldal) algoritmusai:
Élrendezés: F S K F K' F' S' (KÉT EGYMÁS MELLETTI ÉLKOCKA KICSERÉLÉSE)
K F K' F' K' S K2 F' K' F' K F K' S' (A T ALGORITMUS, EZZEL A KÉT SZEMKÖZTI ÉLKOCKA CSRÉLHETŐ FEL)
Élek orientációja: (K FB' )X4 F' (K FB')X 4 F (KÉT EGYMÁS MELLETTI ÉL ORIENTÁCIÓJA)
(KB F )X 3 F (KB' F)X3 F (KÉT ÁTELLENES ÉLKOCKA ORIENTÁCIÓJA)
Sarokkockák orientációja: (K' L' K L)X2 F' (K' L' K L)X4 (KÉT VELÜNK SZEMBENLÉVŐ SAROK ORIENTÁCIÓJA)
(K' L' K L)X4 F' (K' L' K L)X2 (AZ ELŐZŐ ALGORITMUS TUKRÖZÖTTJE)
A sarokkockák helyreállítása: K2 S2 K' T' K S2 K' T K' (AZ L ALGORITMUS A SAROKKOCKÁK FELCSERÉLÉSE)
S2 K2 S N S' K2 S N' S (AZ ELŐZŐ ALGORITMUS TÜKRÖZÖTTJE)
A 3x3x3 -as kocka kirakása:
Soronkénti kirakás.
Tartsuk úgy a kockát, hogy a fehér közép legyen felül.
Elösször a fehér középhez társítanunk kell az olyan élkockákat amiben van fehér és így egy fehér keresztet kapunk.
Azután beállítjuk úgy a kockát, hogy a fehér élkockák másik színe jól álljon a szemközti ill. a hátsó, jobb és bal oldalon.
Utánna megkeressük a fehér sarokkockákat amelyeket a helyükre teszünk.
A második sor kirakása
Itt egy algoritmus segítségével fogjuk a kocka elemeit rendezni (Olyan elemeket keresünk amiben nincs sárga szín mert az az alsó sorra kellessz (Normál szinezésű kocka esetén) Felül ha fehér van akkor alul sárga).
Az algoritmusnak kellessz a jobb és a bal oldali verziója is.
Az alsó sor rendezése
Itt már több algoritmust kell használnunk.
1. lépés Beállítjuk a sárga élkocka elemeit úgy hogy jól álljon a középső sorhoz képest.
2. lépés Felfordítjuk (orientáljuk) a sárga élkockákat úgy hogy ha ránézünk akkor egy sárga keresztet látunk,
3. lépés Orientáljuk a sarokkockákat úgy hogy a sárga oldal kászen legyen (többféle algoritmussal lehet).
4. lépés Algoritmus segítségével a helyükre forgatjuk az elemeket.
A kocka kirakásához segíthetnek az alábbi oldalak.
www.rubikkocka.hu/pages/3x3x3kockasulivideo.htm
A profibb kirakás érdekében:
www.rubikkocka.hu/pages/3x3x3videohalado.htm
www.rubikkocka.hu/pages/3x3x3fridrichvideo.htm
A vakon kirakásban az alábbi oldal segít:
www.rubikkocka.hu/pages/vakvideo.htm
A 2x2x2 -es kocka kirakása:
Ezt a kockát talán a legkönnyebb kirakni. Ha a 3x3x3 -as kockát ki tudod rakni akkor ez semmilyen gondot nem fog jelenteni.
1. lépés Kirakjuk pl a fehér oldalt (úgy hogy körben is jól álljanak a szinek).
2. lépés Pár algoritmus segítségével rendezzük az alsó oldalt.
3. lépés Egy algoritmussal beállítjuk a kockákat a saját helyükre.
A 2x2x2 -es kocka kirakásában az alábbi oldalon található videó segít:
www.rubikkocka.hu/pages/2x2x2ortegavideo.htm
Mirror blocks:
A mirror blocks egy olyan logikai játék, amelyen nincsennek szinek de ellenben a kockának az elemei külömböző nagyságúak.
A kirakása majdnem ugyanaz mint a 3x3x3 -as kockáé annyi külömbséggel, hogy itt az elemek nagyságára kell figyelni.
Különlegessége, hogy széttekert állapotban rengetegféle formát adhat.
A mirror blocks kirakásában segít az alábbi oldalon található videó:
www.kockajatekok.hu/rubik-mirror-kocka
Megaminx:
A megaminx egy 12 oldaló dodekaéder formályú logikai játék.
A kirakása hasonló a 3x3x3 -as kockához. Külömbség, hogy itt nem + jelet kell kiraknunk elösször, hanem egy csillag alagzatot.
Az oldalakat ugyanúgy rendezzük mint a 3x3x3 -as kockánál.
A megaminx kirakásában segít az alábbi oldalon található videó:
www.rubikkocka.hu/pages/megaminxvideo.htm
Egyéb logikai játékok:
Itt csak fotókat találtok.
A 4x4x4 -es kocka kirakásához itt találtok segítséget:
www.rubikkocka.hu/pages/4x4x4video.htm
A 4x4x4 -es bűvös kocka
www.rubikkocka.hu/pages/5x5x5video.htm
A 6x6x6 -os bűvös kocka
A 7x7x7 -es bűvös kocka
A V-Illusion kocka
Segítség: www.rubikkocka.hu/pages/piraminxvideo.htm
Pyraminx Professor pyraminx
A Design logikai játék
A Professor megaminx
SQ2-es kocka
www.rubikkocka.hu/pages/sq1video.htm
Az SQ1 -es kocka (SQUARE) rendezve és szétforgatva
A Fisher kocka
A Super square
Super square 2
Ha szeretnél nekem írni az oldallal, vagy a bűvöskockával kapcsolatban, akkor az alábbi címen teheted meg: rubikcube97@gmail.com
Az oldal feltöltés alatt áll. Kérlek látogass vissza késöbb.